Digitālā vide pastāvīgi mainās un attīstās, uzņēmumiem jābūt gataviem pielāgoties un domāt inovatīvi. Galvenais mērķis – piesaistīt, noturēt un pārvērst klientu par ilgtermiņa partneri. To iespējams panākt sekojot aktuālajām tendencēm, kā arī īstenojot pārdomātas, uz klientu vajadzībām balstītas stratēģijas. Šajā rakstā detalizētāk aplūkosim 20 no tām.
Detalizētu un informatīvu aprakstu izmantošana
Pārdošanas rezultātu veicināšana digitālajā vidē sākas ar labi aprakstītiem un saprotamiem produktu aprakstiem, kas skaidri paskaidro produktu, kādas ir tā galvenās īpašības un kā tās var noderēt potenciālajam pircējam. Šāda informācija palīdz cilvēkiem pieņemt drošus lēmumus, samazina šaubas, kā arī palielina iespēju, ka pirkums tiks veikts. Svarīgi ir arī tas, kā šie apraksti ir uzrakstīti – pat lielisks produkts var netikt iegādāts, ja apraksts šķiet garlaicīgs, neatbilstošs un nesasniedz patērētāju interesi. Tāpat aicinām iekļaut viegli atrodamu un pārlūkojamu “pirktāko produktu” lapu vai atsevišķu kategoriju, kurā apkopoti populārākie uzņēmuma produkti. Papildus aprakstiem ir vērts veidot arī noderīgu saturu, piemēram, blogu, kas atbild uz klientu jautājumiem un risina neskaidrības.
Vienkāršs pasūtīšanas process
Norēķināšanās (checkout) posms parasti ir pēdējais šķērslis starp klienta vēlmi un pirkumu. Pat gadījumos, kad tiešsaistes veikals piedāvā izcilus produktus, vizuāli pievilcīgu dizainu un efektīvu mārketingu, viss šis darbs var aiziet vējā, ja klientam norēķināšanās brīdī rodas grūtības, kas liek pamest pirkuma grozu un neatgriezties. Jo vienkāršāks ir norēķināšanās process, jo mazāka iespēja, ka klients pārdomās. Daži no ieteikumiem, kā uzlabot norēķināšanās procesu:
- Norēķināšanās bez reģistrācijas. Nepiespiediet lietotājus veidot kontu, ļaujiet viņiem iepirkties arī kā viesiem – tas ir ātrāk, ērtāk, kā arī sevišķi svarīgi jaunajiem klientiem;
- Cenu pārredzamība jau no paša sākuma. Gala cenas norādīšana, tostarp nodoklis un piegāde, pirms maksājuma ievades, palīdz lietotājiem izvairīties no neparedzētiem izdevumiem un vēlmes pamest iepirkuma grozu;
- Lai padarītu procesu raitāku, kā arī samazinātu kļūdu iespējas, ieteicams atvieglot datu ievadi ar automātisko aizpildi un adrešu ieteikšanas rīkiem;
- Jo mazāk formu, jo mazāk šķēršļu – pieprasiet tikai nepieciešamāko informāciju, izvairoties no garām, necaurskatāmām formām;
- Ja kients jau iepriekš ir uzsācis iepirkšanās procesu, ļaujiet pabeigt pirkumu ar minimālu piepūli, ideālā gadījumā ar vienu klikšķi;
- Soli pa solim parādot, cik vēl ir atlicis, lai pirkums būtu veikts, iespējams nodrošināt klienta apmierinātību, orientēšanos mājaslapā, kā arī pārliecību, ka notiek progress.
Iepirkuma riska samazināšana
Viens no lielākajiem izaicinājumiem e-komercijā ir pārliecināt pircēju par produkta vērtību, kad viņš to nevar redzēt, aptaustīt vai izmēģināt dzīvē. Šeit svarīgu lomu spēlē atgriešanas politika – tā ne tikai samazina pirkuma risku, bet arī palīdz klientam justies droši, kļūstot par spēcīgu pārliecināšanas rīku, kas palīdz pieņemt lēmumu par labu pirkumam. Ja atgriešana ir ātra un bez stresa, pat pircējs, kurš preci atgriež atpakaļ, var kļūt par lojālu klientu. Atgriešanas noteikumiem jābūt viegli atrodamiem, kā arī saprotami uzrakstītiem. Turklāt vēl viens solis, lai samazinātu pircēja šaubas, ir piedāvāt naudas atmaksas garantiju. Šāda pieeja noņem visu risku un parāda pārliecību par piedāvātajiem produktiem, kā arī rūpes par klientu pieredzi.
Maksājumu iespēju paplašināšana
Katram klientam ir savas maksājuma priekšrocības, sagaidot, ka viņi varēs norēķināties ar sev ērtāko metodi. Ja vēlamā opcija netiek piedāvāta, tā vietā, lai pielāgotos esošajam piedāvājumam, visbiežāk pircējs izvēlēsies pārtraukt iepirkšanos un doties citur. Lai no tā izvairītos, nepieciešams pielāgoties, pilnveidojot maksājumu iespēju dažādību. Galvenās maksājuma metodes, kas jāiekļauj katrā e-komercijas platformā ir:
- Kredītkartes un debetkartes, kas vēl joprojām ir pamata izvēle lielai daļai pircēju;
- Digitālie maki – PayPal, ApplePay, GooglePay un vēl citi, kas ļauj ātri un droši veikt maksājumus;
- Pirkt tagad, maksāt vēlāk (BNPL) pakalpojumi, kas ļauj maksājumus sadalīt mazākās daļās, piemēram, Klarna un Afterpay.
Augstas kvalitātes foto un video izmantošana
Pirmais iespaids ir izšķirošs un visbiežāk tas veidojas caur vizuālo materiālu. Kvalitatīvi attēli var piesaistīt uzmanību, radīt uzticību un veicināt pirkumus, kamēr slikts vizuālais noformējums var pircēju aizbaidīt, pat ja produkts ir izcils. Attēli ar augstu izšķirtspēju, precīzu krāsas, faktūras un izmēra attēlojumu no dažādiem leņķiem, kā arī iespēju pietuvināt detaļas sniedz pilnīgāku priekšstatu par preci. Papildu informāciju un pārliecību sniedz arī video saturs – produkta demonstrācijas un lietošanas pamācības, kas ļauj precīzāk izprast produkta īpašības un pielietojumu. Rezultātā iespējams uzlabot kopējo iepirkšanās pieredzi, samazināt atgriešanas risku, kā arī nostirpināt zīmola tēlu konkurences vidū.
Pircēju atsauksmes
Patērētāji arvien kritiskāk balstās uz līdzcilvēku pieredzi. Pozitīvas klientu atsauksmes spēj mazināt neskaidrības un sniegt nepieciešamo pārliecību potenciālajiem pircējiem, savukārt produktiem bez atsauksmēm bieži tiek piešķirta zemāka prioritāte vai tie tiek pilnībā ignorēti. Arī dažādas atsauksmes, tostarp kritiskas, rada uzticību, parādot, ka informācija ir patiesa un netiek manipulēta.
Papildus uzticēšanās stiprināšanai, atsauksmju esamība sniedz ievērojamus ieguvumus arī meklētājprogrammu optimizācijā (SEO). Katra jauna atsauksme pievieno saturu produkta lapai, palīdzot tai labāk ierindoties meklēšanas rezultātos, tādā veidā palielinot redzamību. Atsauksmju trūkums var norādīt uz nepieciešamību rīkoties – veicināt to sniegšanu vai risināt ar produktiem saistītās problēmas. Daži no veidiem, kā mudināt klientus atstāt atsauksmes, ir aicinājums e-pastā dalīties ar viedokli, dažādi stimuli, piemēram, atlaides vai lojalitātes punkti par atsauksmes sniegšanu, paraugu izsūtīšana apmaiņā pret atsauksmi, aktīva komunikācija ar atsauksmju autoriem un pateicības izteikšana, kā arī lietotāju radītā satura (UGC) programmas uzsākšana.
Lojalitātes programmas ieviešana
Mūsdienu konkurētspējīgajā e-komercijas vidē piesaistīt klientu ir tikai pirmais solis. Patiesie panākumi sākas tad, kad klients kļūst lojāls un atgriežas atkārtoti. Lojalitātes programma ir viens no efektīvākajiem veidiem, kā to panākt. Tā balstās uz vienkāršu principu – par katru klienta aktivitāti, piemēram, pirkumu, atsauksmēm vai preces ieteikšanu citiem – tiek saņemti punkti. Šos punktus var izmantot, lai saņemtu atlaides, dāvanas un dažādus ekskluzīvus piedāvājumus, tostarp apsveikumus dzimšanas dienās, kas stiprina emocionālo saikni ar zīmolu. Patērētāju motivācija tērēt vairāk rodas arī tad, ja ir ieviesti līmeņi, piemēram, bronza, sudrabs un zelts – jo augstāks līmenis, jo vairāk priekšrocību.
Lojalitātes programma sniedz arī būtisku ieguvumu uzņēmumam. Tas palīdz iegūt vērtīgus datus par klientu iepirkšanās paradumiem un interesēm. Šo informāciju var izmantot, lai pielāgotu mārketinga stratēģijas, reklāmas, kā arī piedāvājumus.
Sociālo mediju platformu izmantošana
Sociālie mediji vairs nav tikai ikdienišķām sarunām un izklaidei – tie ir kļuvuši par būtisku pārdošanas platformu un biznesa attīstības sastāvdaļu. Uzņēmumiem, kas vēlas gūt panākumus digitālajā vidē, efektīva sociālo mediju izmantošana ir ceļš uz ilgtermiņa izaugsmi. Regulāra, saistoša un vērtīga satura publicēšana tādās platformās kā Instagram, Facebook, LinkedIn un X, nodrošina iespēju sasniegt mērķauditoriju ar precizitāti, veidot nozīmīgas attiecības ar klientiem un tieši ietekmēt pārdošanas rezultātus.
Viens no būtiskākajiem pavērsieniem e-komercijas un sociālo mediju mijiedarbībā ir integrētā iepirkšanās funkcionalitāte. Piemēram, ja sociālo mediju platformā redzams ieraksts ar jaunu apģērba modeli, uzņēmums var tajā iezīmēt konkrēto preci. Pircējs, uzklikšķinot uz šī marķējuma, redz produkta nosaukumu, cenu, kā arī saiti, kas ļauj pāriet līdz pirkumam dažu klikšķu laikā.
Tiešsaistes tērzēšana (live chat)
Mūsdienu pircējs ir nepacietīgs, sagaidot tūlītējas atbildes un ātru orientēšanos. Tiešsaistes tērzēšana atrisina šo problēmu. Tā sniedz atbalstu reāllaikā, ļaujot klientiem saņemt informāciju tieši tad, kad tas ir nepieciešams. Tā ir arī iespēja sniegt personalizētus ieteikumus, pamatojoties uz klienta interesēm un vajadzībām. Turklāt atbalsts, kas nodrošināts visu diennakti, palīdz vienmēr būt klātesošam, nezaudējot apmeklētājus tikai tādēļ, ka viņi iepērkas vietnē ārpus darba laika. Rezultātā klients jūtas drošāk, zinot, ka palīdzība ir rokas stiepiena attālumā.
Zemas piegādes izmaksas
Digitālajā vidē pat nelielas nianses var izšķirt brīdi, kurā klients veiks pirkumu vai pametīs iepirkuma grozu. Ja agrāk bezmaksas piegādes piedāvāšanu uzskatīja par patīkamu bonusu, tad mūsdienās tā kļuvusi par normu, ko pircējs sagaida. Tas nozīmē, ka jebkurš papildu maksājums var ne tikai pārsteigt, bet arī atturēt no pirkuma, ja izsūtīšanas izmaksas ir neadekvāti augstas. Daudzi uzņēmumi piedāvā bezmaksas piegādi tikai tad, ja pasūtījums sasniedz noteiktu summu, kas iedrošina pircējus pievienot grozam vairāk preču. Tomēr jāņem vērā, ja vairāki uzņēmumi piedāvā līdzīgus produktus par līdzīgām cenām, piegādes nosacījumi kļūst par izšķirošu faktoru – iespējams, ka klients izvēlēsies konkurentu, ja tur piegāde ir bez maksas, bet pie jums par papildu samaksu. Lai ilgtspējīgi ieviestu bezmaksas piegādi, iespējams piegādes izmaksas iekļaut produktu cenās, kā arī noteikt minimālo summu pasūtījumam. Ja tas nešķiet iespējams, tad arī simboliska cena, piemēram, 1,99€, var būt pietiekami pievilcīga, lai samazinātu ieprikuma groza pamešanas skaitu.
Ierobežota laika akcijas un atlaides
Arvien svarīgāk kļūst tādu taktiku izmantošana, kas nekavējoties piesaista uzmanību un mudina uz rīcību. Viena no efektīvākajām metodēm šajā ziņā ir ierobežota laika pārdošanas piedāvājumi. Daži ieteikumi, kā tos veiksmīgi īstenot:
- “Pērc vairāk – maksā mazāk” akciju ieviešana, piemēram, 10% atlaide pirkumiem virs 50€, kas veicina lielāku pirkumu apjomu;
- Piedāvājumi, kas ilgst tikai dažas stundas vai dienas;
- Personalizētas akcijas un svētku atlaides;
- Piedāvājumu nosūtīšana e-pastā un publicēšana sociālajos medijos;
- Skaidri norādīts termiņš;
- Piedāvājumu izvietošana un izcelšana redzamās vietās visur mājaslapā, lai neviens tos nepalaistu garām;
- Bezmaksas dāvana ar pasūtījumiem uz ierobežotu laiku;
- Uzsvērts ierobežoto pieejamo produktu daudzums;
- Pēdējā brīža atlaižu piedāvāšana apmeklētājiem, kuri grasās pamest vietni bez pirkuma veikšanas.
E-veikali, kas pielāgoti mobilajām ierīcēm
Mūsdienās lielākā daļa izmanto tieši mobilās ierīces, lai pārlūkotu internetu un iepirktos, līdz ar to e-komercijas lapām jābūt pielāgotām šīm vajadzībām. Mobilajām ierīcēm draudzīgās mājaslapas ielādējas ātrāk, ir pārskatāmas uz mazākiem ekrāniem un viegli lietojamas. Svarīgi ir arī padarīt norēķinu procesu vienkāršu un skaidru, piedāvājot iespēju maksāt ar mobilajiem maksājumu rīkiem, piemēram, ApplePay un Google Wallet. Bieži vien cilvēki nepabeidz pirkumu uzreiz viņi atgriežas vēlāk vai turpina iepirkties no citas ierīces, tādēļ ir svarīgi, lai viņu iepirkumu grozs un pirkuma process būtu saglabāts, kā arī pieejams. Tas palīdz nodrošināt vienotu, kā arī ērtu iepirkšanās pieredzi, tādā veidā palielinot klientu apmierinātību un pārdošanas rezultātus.
E-pasta mārketinga izmantošana
Neskatoties uz to, ka e-pasta mārketings nav jaunākais rīks digitālajā vidē, tas joprojām ir viens no efektīvākajiem un ienesīgākajiem veidiem, kā virzīt uz augšu pārdošanas rezultātus. Lai e-pasta mārketings būtu patiesi iedarbīgs, svarīgi ir uzrunāt īsto cilvēku, īstajā brīdī un ar pareizo ziņojumu. Izprotot un sadalot savu auditoriju pēc tās uzvedības, interesēm, kā arī iepriekšējiem pirkumiem, iespējams izveidot pielāgotus piedāvājumus, kas patiešām rezonē. Neatkarīgi no tā, vai runa ir par dzimšanas dienas atlaidi, personalizētu produkta ieteikumu vai mērķētu akciju, šāds mērķtiecīgs saturs pārspēj vispārīgus, visiem adresētus ziņojumus.
Viegli ieviešama stratēģija ir atgādinājumi par pamestiem iepirkumu groziem. Tāpat arī vēlams mudināt cilvēkus reģistrēties, piedāvājot papildu stimulu, piemēram, atlaižu kodus vai bezmaksas piegādi pirmajam pasūtījumam.
Meklētājoptimizācijas (SEO) uzlabošana
Meklēšanas rezultātu pozīcija būtiski ietekmē apmeklētāju plūsmu uz e-veikalu. Efektīvas SEO stratēģijas pamatā ir rūpīgi izvēlēti atslēgvārdi, kas atbilst patērētāju meklēšanas paradumiem, aktuālākajām vajadzībām un tendencēm. Tādi analītiskie rīki kā Google Search Console (GSC) un Ahref ļauj iegūt padziļinātāku ieskatu atslēgvārdu veikstspējā, kā arī potenciālajās izaugsmes iespējās. Balstoties uz šiem datiem ir iespējams pieņemt informētus lēmumus par turpmāko virzību. Tāpat arī regulāri atjaunots saturs kalpo gan kā informācijas resurss apmeklētājiem, gan kā signāls meklētājprogrammām par mājaslapas tematisko fokusu, veicinot apmeklētību un līdz ar to arī ieņēmumu pieaugumu.
Sezonālas kampaņas
E-komercijas vidē laiks ir būtisks resurss, līdz ar to tieši sezonālās kampaņas palīdz no tā iegūt maksimumu. Tās pielāgojas gadalaiku ritmam un iepirkšanās paradumiem, sniedzot precēm papildu pievilcību brīžos, kad cilvēki jau ir noskaņoti iepirkties. Un runa nav tikai par vienu veiksmīgu mēnesi, sezonālās kampaņas ļauj uzturēt zīmola aktivitāti visu gadu, jo tās balstās uz reālu, paredzamu pircēju uzvedību. Lai uzlabotu pārdošanas rezultātus, var izmantot svētku dotās priekšrocības. Melnā piektdiena, Zinību diena, Ziemassvētki u.c – tās visas ir iespējas uzrunāt ar konkrētu vēstījumu, atlaidēm un akcijām.
Iepirkšanās pieredzes personalizēšana
Personalizācija e-komercijā nozīmē iepirkšanās pieredzes pielāgošanu, ņemot vērā klienta uzvedību – sākot no pārlūkošanas paradumiem līdz iepriekš veiktajiem iepirkumiem. Šī pieeja padara katru mijiedarbību ar zīmolu nozīmīgāku un aktuālāku, vienlaikus palielinot lietotāju iesaisti, lojalitāti, kā arī kopējos pārdošanas rezultātus. Galvenie personalizācijas rīki ietver individuāli atlasītus produktu ieteikumus, dinamisku vietnes saturu un mērķētus piedāvājumus, kas atbilst konkrētā klienta interesēm.
Upselling un Cross-Selling stratēģiju pielietošana
Upselling ir metode, kurā klients tiek aicināts izvēlēties uzlabotu, bieži vien dārgāku versiju sākotnēji interesējošajam produktam. Savukārt Cross-Selling stratēģija ietver papildu, savstarpēji saistītu produktu piedāvāšanu, kas papildina klienta izvēlēto preci. Abi šie rīki, ja izmantoti pārdomāti, var palīdzēt palielināt pasūtījuma vidējo vērtību, nodrošināt klientam ilgtermiņā labāku risinājumu, kā arī uzlabot produkta lietojamību. Daži no veidiem, kā to panākt:
- Apmeklētājiem, kuri mājaslapu apmeklē pirmo reizi, var rādīt uzmanību piesaistošus banerus ar aktuālajiem piedāvājumiem vai atlaidēm;
- Apmeklētājiem, kuri atkārtoti apmeklē mājaslapu, var aktivizēt tērzēšanas robotus (chatbot), kas iesaka populārākās preces, kā arī to uzlabotas versijas;
- Pēc pirkuma nosūtīti e-pasti, kas iesaka papildinājumus jau nopirktajām precēm;
- Meklēšanas rezultātos vai maksas reklāmās efektīvi izceltas līdzīgas vai saistītas preces;
- Sezonāli vai reģionāli produkti ir īpaši piemēroti uznirstošajos logos (pop-up) izrakstīšanās laikā vai brīžos, kad klients taisās pamest mājaslapu.
Uznirstošo logu (pop-up) izmantošana
Lai uznirstošie logi nestu rezultātus, svarīgākais ir to parādīšanās brīdis un ziņojuma atbilstība kontekstam. To rādīšana pārāk ātri vai pārāk bieži var radīt pretēju efektu, aizbaidot apmeklētājus. Efektīvāk ir tos balstīt uz lietotāju rīcību, lai precīzi noteiktu brīdi, kad lietotājs ir visatvērtākais ziņojumam. Uznirstošie logi, kas tiek aktivizēti, kad apmeklētājs gatavojas pamest vietni, var kalpot kā pēdējā iespēja piedāvāt kaut ko uzmanības vērtu, piemēram, atlaidi vai bezmaksas piegādi. Šādos piedāvājumos būtu jāiekļauj pārliecinošs aicinājums rīkoties, kā arī jānodrošina, ka to izmantošana ir pēc iespējas ātrāka un ērtāka.
Sadarbība ar citiem zīmoliem un influenceriem
Veidojot partnerattiecības ar zīmoliem, kas piedāvā līdzīgus produktus vai pakalpojumus, iespējams organizēt kopīgas akcijas, kā arī kampaņas. Šādas sadarbības ir izdevīgas abām pusēm, jo ļauj sasniegt plašāku klientu loku un radīt lielāku interesi par piedāvāto. Tāpat arī izvēloties sadarboties ar influenceriem jeb cilvēkiem, kuriem jau ir izveidota uzticama, kā arī aktīva sekotāju bāze, pastāv lielāka iespēja sasniegt plašāku auditoriju. Svarīgi ņemt vērā, ka sadarbību nepieciešams veidot ar influenceriem, kuri saskan ar zīmola vērtībām. Ja produkts vai pakalpojums dabiski iederas viņu saturā, tas rada uzticību, ka ieteikums ir autentisks, nevis vienkārši apmaksāta reklāma. Savukārt gadījumā, ja sadarbība ir nepārliecinoša, auditorija to ātri pamana, un tā vietā, lai uzticību iegūtu, tā tiek pazaudēta, kaitējot reputācijai. Kopumā, lai sasniegtu vēlamos rezultātus, sadarbībām jābūt stratēģiski pārdomātām un mērķtiecīgām.
Atgādinājumi par pamesto iepirkuma grozu
Liela daļa no cilvēkiem, kas iepērkas tiešsaistē, pamet savus iepirkuma grozus pirms tiek veikts pasūtījums. Efektīvs veids, kā atgūt šos klientus, ir iekļaut viņus e-pasta sarakstā un nosūtīt atgādinājumu. Tiem ir potenciāls mudināt klientus atgriezties un pabeigt pirkumu. Lai pastiprinātu atgādinājumu efektivitāti, var piedāvāt dažādus stimulus, piemēram, bezmaksas dāvanas un piegādi, atlaides, kā arī ierobežota laika piedāvājumus. Ieteicams pievērst uzmanību arī laikam, kad atgādinājumi tiek nosūtīti. Efektīvākie momenti ir svētku laikā, īpašos notikumos, vai pēc notiektām darbībām, tostarp, pēc abonēšanas vai atsauksmes atstāšanas.
Uzlabo sava e-veikala pārdošanas rezultātus sadarbojoties ar MOVE izstrādes komandu.